“Le Tour des Trois Pays”

 

Zo luidt de koptekst in de advertenties van diverse 2CV Clubbladen. Dit bericht is afkomstig van Dick en Wilma Lieftink en dient als uitnodiging om aan de door hen georganiseerde tochten vanuit het Zuiden van het land deel te nemen.

Wat echter als je dan niet kunt, als je wat individueler bent ingesteld, je partner is wat sceptisch, maar hoort en leest desondanks geweldige verhalen?

Je vraagt een jeugdvriend met een 2CV of die met zijn vrouw het ook leuk zou vinden en dan………bel je Dick en Wilma zelf op om te vragen of je een route zou mogen kopen? Een spraakwaterval en een uitnodigend bezoek in Bennekom is het gevolg. Met als resultaat: een geschiedenisles met aardrijkskundige/ topografische uitleg, een rondleiding langs hun 2CV restauratieprojecten en kopieën van hun routekaarten/-beschrijvingen. We mogen ze meenemen mits we een verslag maken voor henzelf en/of clubbladen. Helemaal gelukkig reizen we terug in de overtuiging dat onze resp. echtgenotes volmondig ja zeggen als we op onze knieën gaan. We beloven elkaar dagelijks een schietgebedje te doen om mooi weer in het Hemelvaartsweekend.

Via telefoon en internet worden de 3 onderkomens gereserveerd want het is razend druk in dat weekend. Vaak zijn reserveringen alleen voor meerdere dagen mogelijk en ook willen we per nacht niet meer besteden dan € 70,-- voor 2 pers. incl. ontbijt.

 

                                                                    IMG_1292Op de woensdag voor Hemelvaart vertrekken 2 2CV’s richting Maastricht. Stralend weer, open dak, rode Citroën pet op met de opdruk “Sport” maakt zeker indruk op onze medeweggebruikers. Het doel is hotel-restaurant “de Potkachel” in Berg en Terblijt alwaar wij op de parkeerplaats worden verwelkomd door een zwarte 2CV die voor gasten is bestemd.

 

 

Nadat we bij de eigenaars (Joke Chaudron en Gerrit Heemskerk tijdens de inspectie van ons “blik” een goedkeurende blik constateerden werden we uitgenodigd om ook een route in de omgeving te rijden. Keuze 80 of 300 km.? Wat het is geworden zal duidelijk zijn na een 200 km. lange aanlooproute. Ook deze routes waren uitgezet door Dick en Wilma. Na 3 uur kwamen we geweldige indrukken rijker geheel voldaan terug. Een verfrissend drankje op een zonovergoten en beschut terras werd vervolgd met een rondleiding door het hotel dat de eigenaar in in de schaarse vrije tijd zelf aan het verbouwen is. Indrukwekkend deze veelzijdigheid. Een kamer met Chinees hemelbed, gekocht uit de inboedel van Krasnapolski en een badkamer met een jacucci, spant wel de kroon. En passant wordt ons ook even verteld dat gasten met een 2CV een streepje voor hebben bij boekingen. Dit wil zoveel zeggen dat er over de kamerprijs te onderhandelen valt. Wij konden en wilden die onderhandelingen niet voor onze lezers voeren omdat dit afhankelijk is van dag en tijdstip in het jaar. Zeker voor groepen en 2CV Clubs zijn aanzienlijke kortingen mogelijk. De folder spreekt over een “2CV6 arrangement” maar ook voor mijn 2CV4 en leden van de EEC met hun “statutaire” 2CV blijkt dit arrangement van toepassing. Wij genoten die avond op het terras van een geweldige maaltijd met asperges en een ongeëvenaarde fles wijn voor een bedrag dat ook menige 2CV rijder past. Wat wil je ook met een kok die jarenlang in een restaurant met Michelin sterren heeft gewerkt en een eigenaar/ sommelier die in Frankrijk opgroeide. In tegenstelling tot de lage landen waarschijnlijk al met wijn in plaats van borstvoeding.

Een geweldig dessert met 3 coupes ijs, met fruit en niet minder dan 3 verschillende sausen, sloot het diner af. IMG_1294

Het glaasje port erbij……..”van het huis” werd de opmaat voor een geweldige nachtrust. Geheel voldaan zochten we het bed op nog na-“waggelend”, zoals een 2CV rijder na deze dag de slaap behoort te vatten.

 

 

De volgende ochtend werden we verrast met een echt Hemelvaartsontbijt. Het zal me verbazen als ik in de hemel een beter ontbijt krijg. Eén ding is wel zeker, onvergelijkbaar zal het zijn. Vroeg vertrokken we die dag niet maar wel heerlijk uitgerust en voldaan en…..met de route van Dick en Wilma op schoot verliep de route die dag naar Bouillon. Ook nu weer zo voortreffelijk beschreven dat we met open dak volop konden genieten. Regelmatig onderweg werden we uitgenodigd om te pauzeren bij geweldige uitspanningen en even “op verhaal” te komen van al het schoons dat het geaccidenteerde Ardennen-landschap ons …en de 2CV  te bieden heeft.  Dat de gem. snelheid de 40 km. daardoor niet wist te overschrijden betekende, dat we in de loop van de middag het traject van 268 km. moesten inkorten. Na  130 km. zijn we vanaf Dinant via zelf gekozen binnenwegen verder zuidwaarts getrokken. Vlak voor Bouillon noopte een gigantische onweers- en regenbui ons tot een bliksemactie om het dak (buitensluiter) dicht te doen. Drijvend op de stromen water die de bergen afkwamen zwommen onze “Eenden” na 200 km. Bouillon binnen. Op een voor ons vervoermiddel gepaste plaats langs de Maasoever, vlak voor ons “Hotel de France/Auberge d’Alsace”,  mochten we parkeren.

 

IMG_1320Het weer en de beschikbare tijd ontnamen ons de mogelijkheid het kasteel te bezoeken. Ook in dit hotel kregen we een uitstekend menu tegen een aantrekkelijk bedrag voorgeschoteld. De kamers en doucheruimten waren krap bemeten maar in het donker en met de ogen dicht had je daar minder last van dan van het langskomende verkeer. De volgende ochtend wachtte ons ook hier een uitstekend ontbijt en een stralende zon.

 

 

De laatste Belgische etappe richting Luik voerde ons langs de meest pittoreske plaatsjes die je je maar kunt bedenken. Bosrijke gebieden werden afgewisseld door prachtige velden met de meest fraaie bloemenpracht. Zelfs de bloemengeuren vulden gemakkelijk, door het open dak, onze 2CV. De duim omhoog van onze vrienden betekende dat we toch wel weer even moesten pauzeren om van dit schoons te genieten en wat fotoshots te maken.

 

IMG_1325In tegenstelling tot de cottage aandoende en schilderachtig gelegen “Auberge de Moulin Hideux” in Noirefontaine waar geen koffiestop mogelijk was bleek dat later bij het kasteel “Le château de Rendeux” in Rendeux wel het geval. Geweldig…want wat is er indrukwekkender dan met de 2CV de lange oprijlaan van dit kasteel oprijden en omdat het old-timers betrof bij het terras te mogen parkeren. De jaloerse, maar bewonderende blikken van vele gasten nodigden ons uit om ook nog een heerlijke salade te nemen, zodat wij nog wat langer konden genieten van dit ultieme moment dat wij ook anderen niet wilden onthouden!

 

Na 125 km. moesten we bij Ouffet de routebeschrijving van Dick en Wilma vaarwel zeggen omdat wij niet terug naar “de Potkachel”gingen maar in Louveigne, (ongeveer 50 km verder naar het N-O) vlakbij de A28 en net onder Luik, zouden overnachten. De bedoeling was om in Stavelot het automuseum te gaan bezichtigen en mogelijk op Francorchamps een poging te doen om het ronderecord voor de 2CV te verbeteren! We bleven echter onderweg steken toen we genietend van een Belgische verfrissing met grote regelmaat Nederlandse Traction Avants langs zagen rijden. Zij hadden een lang weekend vanuit Roche georganiseerd. Zo’n ontmoeting kost tijd. Tijd die we graag inruilden voor onze record poging.

 

26 mooie foto eend in spiegelHet onderkomen in Louveigne bleek een uitstekende keuze. De gastheer en gastvrouw van dit landhuis waren zeer onderhoudend en wisten ons meerder uitstekende  restaurants aan te bevelen. Wij kozen voor “La Marelle”, op loopafstand. De gastheer ontving ons in een ruimte die aandeed als een grote huiskamer met mediterrane muurschilderingen. Niet alleen de gastheer maar ook de gehele entourage bracht een dusdanig gevoel teweeg dat het menu en de wijn

 nog beter tot hun recht kwamen. Wat ons betreft

een 2CV“ster” waardig.

 

Na een voortreffelijk ontbijt zochten we de snelweg op en kon de 2CV laten zien tot welke andere indrukwekkende prestaties ze in staat is. Deze cabriolet, die zijn weerga niet kent, heeft ons in 4 dagen, 1000 km verder met een gem. benzineverbruik van 1:19, weer een ervaring rijker gemaakt en deze willen we graag met anderen middels dit verslag delen.

Ook onze echtgenotes spraken er nog dagelijks over. Wat betreft dit 2CV rijden zijn ze ook niet zo verwend als de meeste lezers. Hoewel............35 jaar geleden reden we, kort na ons huwelijk, met de 2CV ook half Europa door. Toen was het ons transportmiddel, nu ons speeltje.

 

 Het is ongekend hoe Dick en Wilma deze routes hebben weten te vinden. Een voltreffer. Maar ook een aanrader voor anderen die op particuliere basis of met de club één of meerdere van hun routes zouden willen gaan rijden.

Ons advies: schroom niet en neem contact met hen op.

 

Els en Jos Pronk

Henna en Hans van den Brink

 

 

Informatie:

  1. Dick & Wilma Lieftink, Hoekelumsebrinkweg 3, 6721ML Bennekom. Tel.: 0318-479177. E-mail: dickenwilmalieftink@gmail.com

Website: www.letourdetroispays.nl

  1. Hotel/Restaurant “de Potkachel”, Rijksweg 65, 6325AB Berg en Terblijt.  Tel. 043-6040525  E-mail: info@hotel-holland.nl

Website: www.hotel-holland.nl

  1. Auberge d’Alsace-Hotel de France, Fauburg de France 3, 6830 Bouillon. Tel.+3261466588  E/mail: info@aubergedalsace.be
  2. Le Haut des Montys (Chambres d’Hôtes), Marianne & José Baltus,

Rue des Montys 8, 4141 Louveigne. Tel.: 003243609131

E-mail: info@hatdesmontys.be  Website: www.hautdesmontys.be

 

 

 

  <terug naar begin>